Here we come 2020!

21.12.2019

Käydään kohti uutta vuosikymmentä.

Tämä vuosi on ollut täynnä onnistumisia. Näitä ovat loistavat asiakaskohtaamiset, toisinaan pysähtymiset uuden äärelle koulutuksissa ja työpajoissa. Teen tätä työtä suurella ilolla ja sydämellä. Asiakas edellä.

Asuntokaupassa on kyse muutoksesta, jota ihminen toteuttaa henkilökohtaisessa elämässään. Hyvä välittäjä kulkee hetken rinnalla auttaen asiakasta suunnitelmassaan eteenpäin. Liikutaan nykytilasta tulevaisuuden odotuksiin, jotka näkyvät uuden kodin valinnassa ja myyntimotiiveissa.

Huomattavan paljon on tilanteita, joissa asunnon vaihtamisen tai myymisen taustalla on menetystä, luopumista, surua ja pettymystä. Asiakaskohtaamiset vaativat sosiaalista tilannetajua ja herkkyyttä. Elän mukana roolini puitteissa. Iloitsen avoimesti asiakkaani onnesta, tämän siirtyessä elämässään eteenpäin, kun asunto myydään parhaaseen mahdolliseen hintaan tai, kun allekirjoituksin uusi omistaja kuittaa itselleen unelmiensa kodin. Aina ei ole kyse unelmasta, vaan ehkä turvallisesta käytännön ratkaisusta.

Paljon on v. 2019 mainostettu kiinteistönvälittäjien kilpailuttamista ja kirjoitettu aiheesta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kilpailu on hyväksi. Tämä johtaa vääjäämättä alan kehittymiseen ja mm. työtapojen uusiutumiseen. Kilpailuttamisen mainontaa seuratessa olen pohtinut lähinnä niitä keinoja ja tapoja, joilla kilpailuttaminen tapahtuu sekä motiiveja sille, miksi me kuluttajat haluamme kilpailuttaa erinäisiä palveluita. Suuri osa hakee ensisijaisesti markkinoiden parasta kiintiestönvälityspalvelun hintaa. Mikä se on, halvin? Sopivin?

Kun olet myymässä asuntoa ja valitset halvimman kiinteistönvälityspalvelun, todennäköisesti olet jo häviämässä useita tuhansia ehkä kymmeniä tuhansia euroja. Ensimmäisen tappiohetken koet ehkä myyntiajan pitkittyessä. Toinen pettymys on mahdollisesti alun pitäen virheellisesti asetettu kohteen velaton myyntihintapyyntö, jolloin vääjäämättä ajaudut keskusteluun hinnan tarkastamisesta alaspäin. Saatat vielä päästä osalliseksi jälkipuintiin, kun ostaja on tyytymätön kaupan kohteeseen johtuen prosessin aikana kiinteistönvälitystyöhön jääneistä aukoista.

Asuntokaupan onnistumisen ja asiakaskokemuksesi ratkaisevat valitsemasi palvelukokonaisuus sekä välitysliikkeen vallitsevat toimintatavat ja kulttuuri. Nämä ohjaavat kiinteistönvälittäjän toimintaa. Totta on myös se, että parhaat välittäjät eivät tee työtänsä halvimmalla. Mersukaupoille ei siis päästä Fiatilla!

Kaikille ihanille asiakkailleni, asunnon vaihtajille, kollegoilleni sekä yhteistyökumppaneilleni kiitos vuodesta 2019 ja hyvää uutta vuotta.